.
LÆRDALEN
Zeer droog dal (klimaatoase)

 

 

1 + 1 ½ = 2 ½ uur.

Lichte wandeling (je stijgt ongeveer 250 hoogtemeters).
1. Bezoek Borgund Stavkyrkje (= 1 uur).
2. Cultuurhistorische rondwandeling rond de heuvel Klanten (= 1 ½ uur).



.....Groen= bos .....Geel= landbouwgebied
Dit kaartfragment is voldoende. Je hoeft dus geen turkart te kopen.
Een goede kaart van heel Noorwegen vind je op www.norgeskart.no


Cultuurhistorische rondwandeling:
eerst het pad
Sverrestigen en
daarna de weg Kongevegen over Vindhella.

Loop vanaf de parkeerplaats bij Borgund Stavkyrkje ca. 300 m noordwaarts (door de linker wegberm ! ) Daar vind je het bordje Vindhellaveg ( Kongevegen over Vindhella). Ga die grasweg in.
Volg deze enkele minuten en ga daarna bij een bordje het pad Sverrestigen in.
Je loopt vlak achter de staafkerk door en stijgt langzaam door bos en weilandjes over de zuidhelling van de heuvel Klanten.
Dit voet- en ruiterpad was de vroegste verbindingsroute door het Lærdalen. Ze bestond al lang vóór de bouw van de staafkerk.
Na 45 minuten volgt een tamelijk steile afdaling naar Husum. Onderweg mooie gezichten op de rivier en omgeving.
Bij Husum is een parkeerplaats met informatieborden en picnictafels.
Hier begint ook de weg Kongevegen over Vindhella (Vindhellaveg)(zie krt.)
Deze heeft vele bochten bij de Vindhella-pas. Ze werd in 1793 aangelegd als deel van de voormalige postweg tussen Oslo en Bergen. Ze had een stijging van 25 % (= 1 : 4).
Dat bleek voor de paarden nog steeds problematisch. Ze werd daarom in 1843 wat verbeterd naar 20 % (= 1: 5).
Hier en daar zie je nog stukjes van die oude weg uit 1793 (stijging 25%) naast de verbeterde versie uit 1843 (van 20 %) (Ter vergelijking : de huidige asfaltweg Trollstigen is 9 %. Dus die 20 % uit 1843 was nog steeds erg veel).
In 1870 kwam de huidige weg (E 16) (zie kaart) onder langs de rivier, zodat en nu 3 verbindingsroutes zijn.

Borgund Stavkyrkje (1180): (Staafkerk van Borgund)
It is the best preserved stave church in Norway.
The medieval clocktower is the only one of its kind in norway.

Sverrestigen (Het Sverre-pad):
This was the old bridleway (=voet- en ruiterpad). It is named after King Sverre who travelled through the valley in 1177. At its highest point, you pass Tråo farm. For hundreds of years, horseback was the main mode of transport until the Kongevegen was built in the 1793.

Kongevegen over Vindhella (Vindhellavegen) (1793 / 1843):
De koningsweg via Vindhella (De Vindhella-weg) (Vindhella, zo heet de kleine pas halverwege).
It was first built in 1793. It had a gradient of 25 %, which was far too steep to serve as a functional road all year round. (Ter vergelijking de steile afdaling bij de Trollstigen is 9 %).
Therefore in 1843 a new road was built above and beside the old one with a gradient of 20 % . This time the road was built with large bends, featuring stunning wall structures as its foundations. There are still railings with cast iron posts on both sides of the road. However this road was still too steep and in 1870 the road had fallen into disuse.
Zie ook: https://en.wikipedia.org




Staafkerk in Borgund
De staafkerk van Borgund (12e eeuw) in het kloofachtige Lærdalen.
Het is de best bewaarde staafkerk van Noorwegen.


De kerk is gebouwd ter vervanging van een nog oudere kerk, waarvan de dragende palen
waren gaan rotten in de grond.
Bij deze nieuwe kerk werden de palen niet meer in de grond gestoken, maar kwamen op
. een stenen fundering te staan, zodat het rotten werd tegengegaan.


Het pad Sverrestigen (stig (Noors) = Steig (Duits) = steil pad).


Het pad Sverrestigen
.


...Paths, trails and roads near Borgund:

Paths and trails have passed through the Laerdal valley since prehistoric times. This was the easiest and safest route between east and west Norway. Already old laws from 950 laid down rules conceirning this main road.

During the centuries many different people, from kings to outlaws used this trail. They usually walked, rode on horses, or were carried.
Increasing traffic resulted in demands for better roads where wagons could be used.
Several phases of road-construction followed until the first road suitable for horse and wagon was finished in 1793.
In 1843 this road, called 'Kongevegen' (the King's Road) was improved with large stone terraces and bridges. The winding road-construction at Vindhella remains a monument to this impressive feat of road engineering.
(Vindhella
is een pas)

It is impossible to understand quite how they managed to get the huge blocks of stone into place just using primitive tools.
You get fantastic views of the walls either side of the road both when you ascend the the steep road and from the top of the thrilling bends.
If you look carefully, you'll be able to see traces of the first road in many places.

Many travellers referred to Kongevegen in terms of horror and fright, having to pass close to fast-flowing rivers and waterfalls, through steep mountains and narrow valleys, and over unsafe bridges.

.
.
Enkele van de haarspeldbochten van de oude koningsweg Vindhellavegen. (Je kijkt hier van boven naar beneden.)
. Bovenstaande haarspeldbochten zijn van de verbeterde weg uit 1843.
. Dikwijls moest men bij de haarspeldbochten zoals hier aan beide zijden van de weg. steunmuren maken.
. There are still railings with cast iron posts on both sides of the road.
. De nauwe pas vindhellaskaret (skar = pas) bevindt zich net achter de rug van de. fotograaf.


.

.
Het begin van Vindhella (Je kijkt hier westwaarts ; Vindhella ligt achter je). ......

 

 

Deze wandelsite is niet-commercieel, onafhankelijk en gratis. Dat is enkel mogelijk door steun van de bezoekers.

Heb je hier goede info gevonden, toon dan je waardering door een kleine donatie voor het vele werk.
Zo kan de website ook gratis blijven en uitgebouwd worden!

................................... .
. Betaal met deze knop in een paar klikken via je eigen PayPal-saldo.
. Heb je zelf nog geen PayPal-rekening, dan kun je toch via PayPal vanaf je creditcard geld overmaken.

Uiteraard kun je ook doneren door overschrijving op mijn
ING-bankrekening:

IBAN : NL38 INGB 0003 5057 89
BIC : INGBNL2A
t.n.v. P. C.M. Smulders.


Zie voor andere dagwandelingen Zuid-Noorwegen:
www.pietsmulders.nl/noorwegen......html


LAATST BIJGEWERKT : 11-11-2020.